Recensies

RECENSIE: “Vandaag”: de talkshowhost heeft geleerd van Van Gils, de talkshow niet

Op maandag 2 september 2019 werd het nieuwe televisieseizoen ingezet op Eén, en daar hoorde de nieuwe dagelijkse talkshow “Vandaag” bij. De talkshow, gepresenteerd door Danira Boukhriss Terkessidis, is de opvolger van “Van Gils & Gasten”, maar staat een upgrade van de presentator gelijk aan een upgrade van de talkshow?

Vandaag

Presentatie
Studio
Opbouw van de aflevering
Keuze van de gasten
Regie
Beeld
Geluid
Montage

Totaalscore

User Rating: 1.05 ( 2 votes)

“Vandaag” moest een talkshow worden die zowel luchtig is als zware thema’s bespreekbaar kan maken. Het moest een hippe en trendy talkshow worden, toegankelijk voor jongvolwassenen en ouderen.

Talkshow zoekt publiek

Dat doelpubliek moest ook de studio vullen, met andere woorden: tijd voor een oproep voor publiek. Hiervoor werd de volgende video gelanceerd:

Deze video was een belangrijk moment voor de makers van de talkshow, want televisiekijkend Vlaanderen zou voor de eerste keer de studio van hun veelbelovende project zien. En we zagen een aantal positieve punten: een kleinere tafel een een modernere studio zorgen voor een zomers gevoel, net zoals het enthousiasme van Danira. De video toonde echter ook dat het publiek voor de zoveelste keer plaats zou moeten nemen op ongemakkelijke, ongezellige plastieken stoelen: iemand had tuinstoelen te veel bij de VRT.

Maar goed, schiet een talkshow niet af voor de eerste aflevering, dus ik keek uit naar 2 september. Het enthousiasme van Danira was gebleven en de oproep had duidelijk zijn werk gedaan, maar de intro was meteen al een domper op de feestvreugde: hoewel het idee van een intro met verschillende mensen die de titel van het programma uitspreken, een goed idee is, stoorde het mij al na een seconde dat de makers een loop-effect op de intro hadden gezet, zodanig dat de DJ niet uit de toon viel: moest dit een serieuze talkshow worden?

Anuna De Wever versus Herman Brusselmans: een interessant duel

En dan kwam er alweer een nieuwe fout van de makers in beeld: alle gasten zaten van in het begin aan de tafel. Dit zorgde voor een overvolle tafel van mensen die geen interesse hebben in elkaar. Een kritiek die comedian Xander De Rycke al gaf op Van Gils & Gasten en die de VRT naast zich neergelegd heeft.

Het allereerste onderwerp van “Vandaag” is het klimaatdebat: gedurfd, de VRT toont meteen dat het programma ook serieuze onderwerpen aan bod wil laten komen. Anuna De Wever en Toon Lambrechts vertellen over hun opvattingen over het klimaat en hoe zij omgaan met de kritiek die ze krijgen, en plots ziet Herman Brusselmans, een man die iedereen kent als iemand die geen blad voor de mond neemt, zijn kans. Met een nuchtere “Anuna lokt het uit, ze heeft een grote bek” breekt hij in in het betoog van de 2 activisten. Daarop voel je de spanning aan tafel en in de studio lichtjes stijgen. Iedere goede talkshow-host zou vragen om repliek, want daar draait een talkshow om: een gesprek. Het enige wat Danira echter doet, is: “Als Herman Brusselmans het zegt…”, en ze gaat verder met haar talkshow: een gemiste kans om van in het begin garant te staan voor interessante debatten.

Later in het gesprek leest Danira kritiek voor die Kyra Gantois geuit heeft tegen Anuna De Wever. Vreemd genoeg laat Danira diens collega Toon Lambrechts aan het woord en wordt er nooit om de reactie van Anuna De Wever gevraagd: het zoveelste teken dat de talkshow niet langer mag duren dan 45 minuten of het zoveelste teken dat de VRT liefst geen verhitte gemoederen op het scherm wil? Waar blijft de aflevering met Tom Lenaerts?

De presentatiestijl van Danira is een pak vlotter dan die van Van Gils en zij durft af en toe een kritische vraag te stellen: zo komen we bij het punt waar de activisten vertellen dat iedereen, ongeacht hun politieke voorkeur, zich kan aansluiten bij Youth For Climate, waarbij je voelt dat Danira echt geïnteresseerd is en al eens even durft afwijken van de vooropgestelde vragen.

Een slot is een slot, Herman

Herman Brusselmans zat uiteraard niet zonder reden aan tafel bij “Vandaag’: hij kwam er zijn nieuwste boek voorstellen. Na een interessant gesprek over zijn liefdesleven en zijn alom gekende schrijfstijl, wil Danira afsluiten door een passage voor te lezen uit het boek waarin ze zelf voorkomt. Brusselmans vindt dat er echter nog een belangrijk punt niet aangehaald werd tijdens het gesprek en wijst de host erop dat “het misschien goed is om erbij te zeggen dat hij de meeste personages benoemt met hun initialen”. Weer een punt waarop zij kan inpikken en kan vragen naar de reden hiervoor. Toch beslist ze om de schrijver te bedanken voor deze nuttige informatie met de woorden: “Dat is heel goed dat je dat erbij zegt” en verder te gaan met het voorlezen van de passage. Een teken dat ze niet geïnteresseerd is in het onderwerp of zagen de makers hun klok tikken en waren ze bang dat ze het niet meer over de start van het jubileumseizoen van hun populaire soap zouden kunnen hebben?

Een ramp en een nieuw televisieprogramma

Dinsdag 3 september 2019, de tweede aflevering van “Vandaag”. Ik wou weten of de makers iets zouden doen met de kritiek die het programma gekregen heeft na de eerste aflevering.

Aan de tafel zitten 2 getuigen van de ramp die zich die dag voorgedaan had in Wilrijk. Deze mensen krijgen de tijd om te vertellen over een gebeurtenis die hen aangegrepen heeft, die hun buurt opgeschrikt heeft en die een buurtbewoner het leven gekost heeft. Dit gebeurt allemaal heel respectvol, heel rustig: een aangenaam en leerrijk gesprek over een verschrikkelijke gebeurtenis, het was hen gelukt.

Het volgende onderwerp was “Geub”, de nieuwe fictiereeks die die dag in première gegaan was op de zender. Waarom werden deze mensen niet eerst even begeleid naar een rustigere plek? Na hun zware dag worden zij praktisch gedwongen om mee te lachen en enthousiast te zijn over een nieuw fictieprogramma. Zonder mij uit te spreken over de kwaliteit van “Geub” kan ik mij wel voorstellen dat deze mensen op dat moment betere dingen te doen hebben en alles nog even moeten verwerken. Als er toch geknipt wordt in de aflevering, waarom laat men deze mensen dan niet eerst even weggaan van de tafel?

Camera draait nog niet, geluid is nog niet klaar? Actie!

En tot slot nog even dit: regisseurs zijn tijdens de opnames van een talkshow continu bezig met het wisselen van camerastandpunten om de kijker een zo leuk en dynamisch mogelijk televisieprogramma te kunnen geven. Allemaal heel leuk en aardig, maar zouden deze regisseurs in het vervolg dan ook even kunnen wachten tot de cameraman klaar is met inzoomen? Het beeld schokte en de camera was nog aan het inzoomen, met andere woorden: de cameraman was er nog niet klaar voor.

En waarom staat de microfoon van de host zo stil en de microfoons in het publiek zo luid? Het publiek is vaak nog zo hard aan het applaudisseren dat je de inleiding van een nieuw gesprek deels mist.

Een gratis tip die ze mogen gebruiken bij de VRT: zet de microfoon van de host luid genoeg, zodat ze verstaanbaar blijft tijdens het applaus. En ben je bang dat de microfoons in het publiek het geluid van de speakers in de studio zouden opvangen? Maak gebruik van oortjes of hoofdtelefoons, net zoals De Ideale Wereld.

“Vandaag” is een veelbelovende talkshow, maar er is nog ruimte voor verbetering.

© VRT
© VRT