Recensies
Trending

RECENSIE: TORPEDO: een absolute game changer voor de Vlaamse film

Ik heb altijd gezegd dat ik nooit een 5-sterrenrecensie zou schrijven omdat 5 sterren onmogelijk te behalen zijn: 5 sterren betekent onverbeterbaar, one-of-a-kind, nooit te evenaren, de absolute top en ik was er van overtuigd dat de Vlaamse filmindustrie dit, ondanks zijn occasionele voltreffers, nooit zou kunnen behalen, dat de Vlaamse filmindustrie nooit een film zou kunnen maken waarin alles klopt, alles in evenwicht is en dit een hele film lang zou kunnen volhouden. En toen maakte men TORPEDO.

Torpedo

Verhaal
Cast
Personages
Regie
Special effects
Camera
Muziek
Cinematografie

Totaalscore

User Rating: 4.78 ( 4 votes)

Het verhaal

1943. Een bende Vlaamse rebellen krijgt een geheime opdracht.
Ze moeten met een gekaapte Duitse U-Boot van Congo naar de Verenigde Staten varen met aan boord een cargo waarmee de geallieerden de oorlog wel eens zouden kunnen winnen.

Deze synopsis lijkt vrij rechttoe rechtaan, geen extra betekenissen, gewoon een film over rebellen op een missie. Het bekijken van de film heeft mij echter geleerd dat het verhaal veel uitgebreider is dan wat we tot nu altijd konden lezen. De film draait over een missie in een gekaapte U-Boot, akkoord, maar nergens werd vermeld dat de U-Boot geleverd werd met Duitse kapitein, met verve neergezet door Thure Riefenstein: de film handelt ook over een samenwerking tussen Vlaamse rebellen en een Duitser. En daarnaast vertelt de film ook het verhaal van een overbeschermende vader, gespeeld door Koen De Bouw, en diens (beklijvende) motieven.

TORPEDO is niet zomaar een oorlogsfilm met veel vuurgevechten, maar een zeer mooi uitgebalanceerd verhaal over de oorlog, hoe mensen handelen en hoe een mogelijke dood de mens verandert.

“Hoe moet ik dat nu weten, stomme Wienerschnitzel?”

TORPEDO vertelt een veelzijdig verhaal, vertolkt door een breed scala aan Vlaamse topacteurs. Het vakmanschap van de cast is zeer duidelijk te zien in de invulling van de personages: deze mensen weten hoe ze een gelaagd personage moeten neerzetten, soms hun enorme emotionele bagage moeten uitspelen en soms net zeer luchtig spelen.

© INDEPENDENT FILMS / A TEAM PRODUCTIONS

Dat deze film over een geweldige cast beschikt is uiteraard mede een verdienste van de regisseur en het castingbureau: zij wisten de juiste acteur te strikken voor elk personage. Deze prachtige combinatie zorgt ervoor dat sommige uitspraken uit de film vandaag, bijna een week na de première, nog steeds door ons hoofd spoken: Bert Haelvoet (foto) die zich in de spanning van het moment niet meer kan beheersen en de Duitse kapitein een “stomme Wienerschnitzel” noemt en Sven De Ridder die met een zeer droge “teute Gerard” het doodsvonnis van een Duitse militair tekent zijn slechts enkele van de vele rake uitspraken uit de film.

Realistische ontploffingen

Hoewel TORPEDO een heel gelaagde film is, speelt hij zich toch nog steeds af tijdens de Tweede Wereldoorlog, en dat vraagt om ontploffingen en veel vuur. En dat was een punt waarop ik vreesde dat TORPEDO een deel van zijn faam zou verliezen want special effects en de Vlaamse cinema gaan niet al te best samen. En ook hier wist de film mij te verrassen: er werden kosten noch moeite gespaard om alles zo geloofwaardig mogelijk te maken: een door een granaat van de romp afgeblazen hoofd, de enorme verwoestingskracht van oorlogswapens… tijdens het bekijken van de film wordt al snel duidelijk dat de makers hun uiterste best gedaan hebben om alles zo goed en realistisch mogelijk in beeld te brengen. Overtuig jezelf vooral op basis van deze setfoto:

Oog voor detail maakt deze film af

Hoewel ik me kan voorstellen dat je nu stilaan een punt van kritiek zou verwachten, moet ik je toch teleurstellen: ook over de details van de film werd enorm goed nagedacht. Regisseur Sven Huybrechts wist in 1 beeld zodanig veel informatie te verwerken dat je het onbewust opneemt en je pas later in de film realiseert dat je dat detail gezien hebt. Dit zorgt ervoor dat je TORPEDO zonder probleem een tweede keer zou kunnen bekijken en even verrast zou kunnen zijn door wat je de eerste keer niet bewust gezien hebt.

Daarnaast laten de makers op een onwaarschijnlijk mooie manier door middel van de cinematografie aan de kijker weten hoe een personage zich voelt tijdens een bepaalde scène: zonneschijn tijdens een scène tussen twee onbezonnen geliefden wordt later ingeruild voor hevig stormweer wanneer een van deze geliefden met een enkel schot moet proberen de levens van de hele bemanning te redden.

TORPEDO, de naam wordt niet per toeval in hoofdletters geschreven, is zonder twijfel de beste Vlaamse film die ik de afgelopen decennia gezien heb en is nu al de nieuwe standaard in de Vlaamse cinema. Wat Stijn Coninx in 1992 met Daens bereikte, doet Sven Huybrechts nu nog eens over met deze prachtige prent. Doe uzelf een plezier en ga deze film bekijken. Geloof mij: de oorlog kwam nog nooit zo dichtbij in de Vlaamse cinemazalen.

TORPEDO, vanaf 23 oktober 2019 in de bioscoop.

Volg Torpedo The Movie op Facebook & Instagram.

Volg Mudoo op Facebook, Twitter & Instagram.