RECENSIE: Messiah

Script
Cast
Locaties

Messiah

User Rating: 0.25 ( 1 votes)

Het verhaal

“In dit fictieve verhaal onderzoekt een argwanende CIA-agente een charismatische man die een spirituele beweging in gang zet en politieke onrust veroorzaakt.”, dat is wat er op de Netflix-website te lezen staat over “Messiah”. Bitter weinig en heel algemeen, lijkt mij. En toch hebben ze hiermee alles verteld wat er over deze reeks te vertellen valt. Eens je begint te kijken naar deze reeks, snap je ook waarom de reclamespot die VTM hiervoor uitzendt zo kort en nietszeggend is: er is gewoon geen goed verhaal om te vertellen.

Eerlijk? Ik heb Messiah niet uitgekeken. Ik ben gestopt na 5 minuten in aflevering twee, en toen voelde het al aan alsof ik 10 jaar van mijn leven kwijt was voor niets.

Het verhaal wordt als volgt gestart: Jibril Medina (Sayyid El Alani) groeit op zonder vader, die volgens zijn moeder gestorven is voor Allah, en als puber verliest hij ook zijn moeder. Jibril doolt dakloos rond door de verwoeste straten van zijn thuisstad terwijl een oorlog gevoerd wordt tegen IS. Plots komt hij voorbij een groep mensen die staan te luisteren naar Al-Masih (de Messias, vertolkt door Mehdi Dehbi), die exact dezelfde woorden gebruikt dan Jibrils moeder: “Niets zal ons treffen, behalve wat Allah voor ons heeft beschikt.”. Vanaf dat moment is Jibril aan Al-Masihs lippen gekluisterd. Zo bouwt de Messias zijn groep volgelingen op.

Daarnaast maken we kennis met CIA-agente Eva Geller (Michelle Monaghan), die jacht maakt op Al-Masih, net zoals rechercheur Aviram Dahan (Tomer Sisley).

Het verhaal bevat de obligatoire Messias-elementen: een zandstorm, een woestijn, een oorlog zonder wapens en een groep mensen die de Messias blindelings volgt zonder eten of drinken, terwijl hij blijft volhouden dat hij gestuurd is door Hem om Zijn boodschap door te geven. De Messias wordt ook geholpen door Hem, want op een of andere manier weet hij te ontsnappen uit een politiecel, en net op dat moment zijn de camera’s uitgevallen.

Mocht je nu denken dat ik alle vernieuwende elementen er uit gehaald heb, ga gerust kijken en besluit zelf dat Netflix geen moeite gedaan heeft om te vernieuwen met deze reeks. Maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.

De cast

Gelukkig wordt dit slecht verhaal wel gebracht door een redelijk goede cast: Mehdi Dehbi heeft zijn huiswerk goed gemaakt en is een exacte kopie van de Messiassen uit eerdere films, alleen dan een beetje gewelddadiger.

Michelle Monaghan speelt haar rol absoluut niet slecht, ze weet de balans te bewaren tussen de sérieux die de job van haar personage vereist en de emoties die haar persoonlijke problemen bij haar oproepen.

Tomer Sisley is de beste acteur uit de eerste aflevering: hij weet zijn emoties in zijn stem en zijn gezichtsuitdrukking te leggen, hij is zich heel bewust van alle spieren in zijn gelaat en hoe hij deze kan gebruiken om zijn woorden kracht bij te zetten. Net zoals bij The Christmas Chronicles beschikt Messiah over een iets meer dan middelmatige cast met een uitschieter, en hier is dat Tomer Sisley.

Messiah is nu te bekijken op Netflix.