NetflixRecensies
Trending

RECENSIE: “La Casa de Papel: deel 3”: het meesterwerk is terug!

Vorige vrijdag ging het derde deel van de Netflix-serie “La Casa de Papel” in wereldwijde première. Netflix gaf ons 8 afleveringen van de wereldveroverende serie, goed voor een dikke 6 uur bingewatch-plezier. 2 avonden later hadden we de reeks bekeken en beoordeeld.

La Casa de Papel: deel 3

Verhaal
Cast
Regie
Decor

Totaalscore

User Rating: 4.79 ( 4 votes)

Als het aan de makers had gelegen, hadden de Netflix-kijkers na twee seizoenen geen avonturen meer gezien van de Robin Hoods van Spanje, maar daar dacht Netflix anders over, gelukkig maar.

Na 2 jaar was het wachten eindelijk voorbij: “La Casa de Papel: deel 3” kwam afgelopen vrijdag om 9 uur volledig op Netflix, en het bingewatchen kon beginnen. Tenminste, als je enkele uren later geen spoilers wou vinden op het internet. Wees gerust, wij zullen geen spoilers op jullie loslaten, maar raadpleeg misschien eerst een cardioloog voordat je naar de slotaflevering kijkt…

Het verhaal

Na de overval op de Munt 2 jaar geleden, is de bende opgesplitst en per twee door de Professor (Alvaro Morte) naar een ander land gestuurd. Zo vormen Tokio (Ursula Corberó) en Rio (Miguel Herrán) een duo. Zij verblijven in Panama, waar ze een zorgeloos leven leiden, tot Rio plots wordt aangehouden door de politie. De Professor roept de rest van de bende opnieuw bij elkaar om hun kompaan vrij te krijgen. Het plan is om de Spaanse Bank te overvallen, maar niet voor het geld…

© Netflix

Welkom terug, Berlin!

Het meest schokkende moment van de aankondigingstrailer van deel 3 was zonder meer de laatste seconde, waarin Berlin te zien is. Het lijkt onmogelijk dat het personage van Pedro Alonso, dat op het einde van seizoen 2 zijn leven gaf om zijn kompanen te redden, mee zal werken aan het nieuwe plan en eerlijk gezegd voelde ik me na het zien van de eerste aflevering wat misbruikt door Netflix omdat ze ons blij leken te maken met een dode mus, maar dat was buiten het vernuft van de schrijvers gerekend.

Deze schrijvers moeten volgens mij trouwens doortrapte meesterbreinen zijn: eerst bedenken ze 2 overvallen met zo’n veelzijdig doel dat het mij hoofdpijn bezorgt en daarbovenop zit seizoen 3 ook nog eens vol onverwachte wendingen en Deus ex machina’s dat ik ze zonder twijfel op dezelfde hoogte zet als Dan Brown.

Maar waar is mijn halve ster?

Goed scenario, goede regie, steengoede acteurs… Maar toch maar 4,5 sterren? Waar is die halve ster dan verloren gegaan?

Wel, met die halve ster heb ik de gaten tussen de ondertiteling opgevuld: sommige ondertitels bevatten taalfouten, andere ondertitels kwamen te laat en bleven ook maar een seconde in beeld en nog eens andere ondertitels kwamen gewoon niet. Misschien had ik toch beter “Spaans voor dummies” eerst eens gelezen.

Maar goed, al bij al doet deel 3 van “La Casa de Papel wat het belooft: een zeer sterke reeks zijn die in lijn ligt met de eerste 2 delen, maar toch voldoende verrassingen bevatten en daarbovenop nog eens bingewatch-waardig zijn. En zoals ik bovenaan al aangehaald heb: raadpleeg misschien eerst eens een cardioloog voordat je naar de slotaflevering kijkt, want han vuelto, en hoe!