Film

1,7 Miljoen bezoekers voor Vlaamse films in 2017

In 2017 trokken Vlaamse (co)producties 1,7 miljoen bezoekers naar de Belgische bioscopen. Op televisie bereikten Vlaamse films ruim 11 miljoen kijkers, terwijl Vlaamse televisiereeksen 67 miljoen keer bekeken werden. Internationaal haalden Vlaamse (co)producties 236 filmprijzen binnen. Deze en andere cijfers worden vandaag toegelicht tijdens de presentatie van de VAF Jaarverslagen van 2017.

De Vlaamse audiovisuele creatie in 2017 (kort)

  • In 2017 verleende het VAF/Filmfonds productiesteun aan 50 majoritair Vlaamse projecten, goed voor een bedrag van 7.307.917 EUR. Via het VAF/Mediafonds ontvingen 11 majoritair Vlaamse reeksen samen voor 4.740.000 EUR productiesteun. Binnen het VAF/Gamefonds ging in totaal 647.053 EUR naar (pre)productiesteun voor games.
  • Het economisch fonds Screen Flanders investeerde 4.495.000 EUR in 24 binnen- en buitenlandse producties.
  • 29 Vlaamse films (waarvan slechts een deel met VAF- en/of Screen Flanders-steun gemaakt) lokten 1,7 miljoen Belgische bezoekers naar de bioscoop.
  • F.C. De Kampioenen 3: Forever was de grote publiekstrekker en komt binnen op de elfde plaats in de lijst van best bekeken Vlaamse speelfilms. De film kwam pas midden december in de zalen en blijft het ook in 2018 goed doen.
  • Op tv keken 11 miljoen Belgen naar 86 Vlaamse filmproducties, terwijl 67 miljoen kijkers afstemden op reeksen die met VAF/Screen Flanders-steun gemaakt zijn.
  • Vlaamse films en reeksen kaapten internationaal 236 prijzen en een veelvoud aan festivalselecties weg.
  • 2018 is goed begonnen voor de Vlaamse film: na amper vier maanden staat de teller van bioscoopbezoekers al op bijna 1 miljoen.

De Vlaamse audiovisuele creatie in 2017 (in detail) De cijfers
In 2017 verleende het VAF/Filmfonds productiesteun aan 50 majoritair Vlaamse projecten, goed voor een bedrag van 7.307.917 EUR. Hiervan ging 4.743.500 EUR naar negen fictiespeelfilms, 420.000 EUR naar zeven korte fictiefilms, 1.120.000 EUR naar 14 documentaires, 581.500 EUR naar zeven animatiefilms en 442.917 EUR naar 13 FilmLab-projecten.

Via het VAF/Mediafonds ontvingen 11 majoritair Vlaamse reeksen samen voor 4.740.000 EUR productiesteun: drie fictiereeksen (2.670.000 EUR), vier documentairereeksen (862.500 EUR) en vier animatiereeksen (1.207.500 EUR). Binnen het VAF/Gamefonds ging in totaal 647.053 EUR naar (pre)productiesteun voor games, waarvan 185.553 EUR toegekend werd aan vier serious games bestemd voor het leerplichtonderwijs. De overige 461.500 EUR werd toegekend aan negen games binnen de categorie entertainment en andere serious games.

Het economisch fonds Screen Flanders investeerde in 2017 4.495.000 EUR in binnen- en buitenlandse producties. In totaal werden 46 dossiers ingediend, het hoogste aantal sinds de start van de steunmaatregel en vier meer dan in 2016. Uiteindelijk werden 24 projecten goedgekeurd (twee minder dan in 2016). De hefboom (verhouding structurele investeringen in het Vlaamse Gewest en toegekende steun) lag gemiddeld op 7,70. De Vlaamse in aanmerking komende kosten liepen op tot een nieuw recordbedrag van 34.610.081 EUR. De werkelijke impact op de economie is overigens nog groter, want tal van uitgaven worden niet in het bedrag opgenomen omdat ze niet als structurerend voor de audiovisuele sector worden beschouwd (o.a. transport, horeca, overheads).

De resultaten
In 2017 kwamen 29 majoritair Vlaamse filmproducties (waarvan slechts een deel gemaakt met steun van het VAF en/of Screen Flanders) in de bioscoop. Maar liefst negen titels waren documentaires. Vlaamse films wisten 1.693.498 bezoekers naar de Belgische bioscopen te lokken, waarvan 91% voor majoritair Vlaamse producties. Het totale aantal bioscoopbezoekers van Vlaamse films is met 11% gedaald ten opzichte van 2016. In vergelijking met de voorbije 10 jaar blijft het cijfer echter relatief stabiel. Daarbij komt dat de grote publiekstrekker van 2017, FC De Kampioenen 3: Forever, pas midden december bij ons in de zalen kwam waardoor een groot deel van het totale aantal bioscoopbezoekers pas in de cijfers van 2018 zullen voorkomen. Het is overigens zo dat Vlaamse films in de eerste vier maanden van 2018 al bijna 1 miljoen bezoekers naar de cinema lokten. Naast FC De Kampioenen 3 is dit onder meer te danken aan de prestaties van Patser, K3 Love Cruise en De buurtpolitie: De tunnel.

Terug naar 2017, met F.C. De Kampioenen 3: Forever dat op 31 december 2017 op 309.692 bezoekers afklokte. Op 15 maart van dit jaar stond de teller al op 592.000. Hiermee komt de film binnen op de elfde plaats in de lijst van best bekeken Vlaamse films aller tijden. De top drie van 2017 wordt vervolledigd met Het tweede gelaat (214.048 bezoekers op 31/12) en Le Fidèle (135.546 kijkers op 31/12).

Een trend die zich blijft doorzetten is dat de grote concentratie van bioscoopbezoekers voor enkele films afneemt. De bioscoop is vandaag maar één manier om films te consumeren, naast streaming en VOD, televisie, dvd en blu-ray. Het grote publiek wordt via verschillende kanalen bereikt. Helaas zijn de streamingdiensten en dvd-distributeurs bijzonder karig met cijfers, waardoor we geen volledig beeld kunnen geven. Op het vlak van video-on-demand zette De Premier het bioscoopsucces van 2016 verder. De top vijf van best bekeken films op de VOD-markt wordt verder aangevuld met Dode Hoek, Uitschot, Sprakeloos en Everybody Happy. De Premier was ook de best verkopende titel op dvd/blu-ray.

In 2017 werden 86 Vlaamse (co)producties op Vlaamse omroepen vertoond. In totaal stemden 11.301.491 kijkers af. De top vijf van kijkcijfers in 2017 wordt aangevoerd door Broer, gevolgd door W. Witse de film, Safety First: the Movie, Groenten uit Balen en Allez, Eddy!  

In het buitenland was er opnieuw veel aandacht voor Vlaamse audiovisuele creaties, dat bewijzen de 236 internationale filmprijzen en een veelvoud aan selecties die Vlaamse creaties in 2017 binnenhaalden. De korte animatiefilm Catherine won wereldwijd maar liefst 27 filmprijzen, de speelfilm King of the Belgians mocht er negen in ontvangst nemen, terwijl de korte VAF Wildcardwinnende documentaire The Jungle Knows You Better Than You Do van Juanita Onzaga drie keer in de prijzen viel. Opmerkelijk: Onzaga’s nieuwste documentaire Our Song To War gaat dit jaar in première als onderdeel van de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes. Ten slotte won Sorry voor alles een International Emmy Award en waren drie Vlaamse films genomineerd voor de European Film Awards.

Op televisie stemden 67.165.814 kijkers af op reeksen die gemaakt werden met steun van het VAF en/of Screen Flanders (de voorbije twee jaar was dit cijfer stabiel rond 49 miljoen). De stijging is vooral te danken aan de druk bekeken fictiereeksen Beau Séjour, Tabula rasa en Tytgat Chocolat, die elke aflevering gemiddeld 1,1 tot 1,5 miljoen kijkers bereikten. Opvallend is dat animatiereeksen jaar na jaar aan belang winnen: het aandeel van Vlaamse animatiereeksen is de voorbije drie jaar gestegen van 7% naar 12%.

Naast onderscheidingen voor Tytgat Chocolat, Mijn ridder en ik en George & Paul vielen vooral de lofbetuigingen van de buitenlandse pers op: zo vroeg The Guardian begin 2018 luidop of Vlaamse fictie op weg is om de nieuwe scandi-noir te worden?

Ook buiten Vlaanderen bleef Vlaams talent het goed doen. Felix van Groeningen werkte in Los Angeles zijn eerste Amerikaanse speelfilm af, het door Amazon Studios gefinancierde Beautiful Boy. Pieter Van Hees zat in de regisseursstoel van de seizoensfinale van het derde seizoen van de Franse reeks Versailles, terwijl Hans Herbots de BBC-reeks Rellik mocht regisseren. Tim Mielants werkte aan Legion en The Terror, en Jakob Verbruggen mocht met The Alienist voor TNT een van de duurste tv-reeksen ooit regisseren. Ten slotte was het Patser-duo Adil El Arbi en Bilall Fallah in onderhandeling met verschillende Amerikaanse studio’s.

En verder
In 2017 kregen vier speelfilmproducties het e-Mission-label voor het succesvol volbrengen van een duurzaamheidstraject en als beloning voor hun inspanningen om de CO2-uitstoot van de productie te verminderen. De aanpak van het VAF is daarmee uniek in Europa.

Er werden in 2017 opnieuw zes VAF Wildcards uitgereikt. Maar liefst 83 jonge filmmakers stuurden hun eindwerk in, een bewijs dat de VAF Wildcards felbegeerd zijn bij de jonge filmmakers. Ze worden ook scherp in de gaten gehouden door de gevestigde producenten – een blik op de lijst van laureaten bewijst dat.

De tweede editie van CONNeXT, het internationaal presentatieplatform van Flanders Image, bracht zo’n 75 internationale filmprofessionals in oktober samen in Gent om er kennis te maken met Vlaamse filmmakers en hun films en projecten. CONNeXT slaagt er zo in om Vlaamse creaties vroeger op de radar van de filmindustrie te brengen en brengt Vlaamse filmmakers rechtstreeks in contact met de buitenlandse gasten. De resultaten waren al op korte termijn zichtbaar.

Vlaanderen was focusregio tijdens Cartoon Movie in Bordeaux, een belangrijke bijeenkomst voor de internationale animatiesector. De Flandriens of Animation-branding werd ontwikkeld en staat vandaag als toolbox ter beschikking van de sector.

Eind 2017 maakte de Vlaamse regering bekend dat de dotaties voor het VAF/Mediafonds en het VAF/Gamefonds vanaf 2018 verhoogd zouden worden, wat een verdere uitbreiding en professionalisering van de fondsen mogelijk maakt. In december werden de nieuwe beheersovereenkomsten voor de drie fondsen goedgekeurd door het Vlaams Parlement. Ten slotte nam Pierre Drouot eind 2017 afscheid als directeur-intendant. Hij werd opgevolgd door Erwin Provoost.

Het VAF/Filmfonds, VAF/Mediafonds en VAF/Gamefonds vallen onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Cultuur en Media Sven Gatz. Het VAF/Gamefonds krijgt daarnaast ook steun van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. De Screen Flanders-maatregel valt onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters in samenspraak met Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.

 

Toon meer

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie